torsdag 11 september 2008

Lösspringande hundar

I morse när Fixa var ute på morgonpromenaden i "lilla" parken så kom det en 'cocker spaniel herre' springandes lös mot Fixa. Han hade smitit ifrån huset, för han bor precis vid parken. Fixa var lugn och cockern hälsade på henne innan hans husse kom och tog honom i koppel. Sedan fortsatte promenixen till busshållplatsen och några minuters väntan på bussen. Det var många människor ombord på bussen men Fixa och matte fick också plats. Fixa ville gärna nosa nyfiket på de runt omkring men höll sig lugn, när matte tyckte att hon skulle vara stilla. Sista biten gick vi till hunddagiset och där busade Fixa som vanligt under dagen med bästisen på dagis:) Matte och Fixa hämtade husse vid hans kontor efter jobbet idag, på väg hem från hunddagiset och tillsammans så åkte vi till inhägnaden i Hisingsparken, där vi brukar träna. Det är skönt med en inhägnad så man kan träna med Fixa lös. Det märks på hennes att hon gillar att vara lös och inte behöva gå i koppel. Idag så tränade vi inkallning, fortsatte att träna en del som var med på jaktdelen på Field Specialen och så busade vi givetvis. Ett godisträd lyckades vi hitta också ;)

 
Fixan väntar på mattes "letakommando".
Fixa påväg åt det håll som matte visat!
Man blir trött av att träna.

I länkarna till höger finns nu två nya Field Spaniel "favvisar" som vi hittat på nätet, det är Nelson  som bor i Umeå och Hero som bor på Azorerna. Besök gärna deras hemsidor!

Imorgon så ska Fixa till Västra Djursjukhuset för att få sin vaccinationsspruta, det var ju där som Fixa såg dagens ljus för första gången för nästan ett år sedan.

Bamsekramar på er allesammans som läser denna blogg!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Bra att kommentarerna fungerar igen! Tänk att hon accepterar fön, jag tror att Sandra skulle hoppa ur pälsen om jag tog fram min egen och blåste på henne, hon ogillar trimapparaten som har blås i ena änden. Jag är lika imponerad varje gång jag läser om Fixas träning och ser hur duktig hon är! Du gör ett fantastiskt jobb som orkar och motiverar till träning. Jag blir så inspirerad och ska försöka mig på att träna "flickorna" lite mer. Roligt med länkarna till Fieldisarna! Kram till er och fina Fixa!

Anonym sa...

Härligt med en inhägnad att träna i, det saknar vi. Ni är verkligen duktiga med träningen.
Charlie & Ennio håller med Fixa, man blir trött av att träna.
Lycka till med sprutan idag!
//Lena

Anonym sa...

Alla tre, Fixa matte och husse är duktiga på att träna!!!!
Tummen upp!
Madelene

Anonym sa...

Nä, nu ger jag snart upp! Orkar inte skriva ner allt en gång till, måste lära mig att kopiera texten innan jag skickar så jag slipper skriva om ifall det misslyckas. Duktiga är ni, filmen vågade jag inte visa för godis knarkarna här (är rädd om datorn), en kort sammanfattning*skrattar* Ha en bra helg //Anki

Anonym sa...

JAAAAAAAA! Det gick äntligen. Har inte lyckats de sista gggr jag varit inne, men i dag såg sidan med kommentarerna annorlunda ut!

Anonym sa...

Vad bra att det går att lämna kommentar igen. Försökte flera gånger men förstod sedan (på Medelenes blogg:-)!)att det var fler som hade problem! Duktiga Fixa som accepterar fönen! Tidigare kunde inte Tudor vara i samma rum när jag fönade MITT hår men nu har det gått så långt att han accepterar ljudet så länge den inte blåser åt hans håll. Tudor tycker det är mycket effektivare att torka pälsen genom att rulla sig i sängen eller stryka sig mot mattan! Ha en bra helg!!

Anonym sa...

Kul att ni fortsätter med jaktträningen. Det behövs mycket lydnad innan man kan släppa på fågel.
Hälsningar Helene

Skicka en kommentar