torsdag 7 augusti 2008

Lodjur - (L)oväntat besök

Nu fortsätter vi vår semester och har mellanlandat i Värmland två dagar innan vi fortsätter upp till Grövelsjön för vår fjällvecka. När vi kom fram ikväll så var husse ute i skogen runt huset, innan det blev mörkt och lade ett spår som vi tänkte att Fixa skulle få ta imorgon. Det har samma struktur som ett spår i öppen klass.
När husse kommit tillbaka hem och tvättat av sig blodet som han spillt så dukade vi köksbordet för att äta middag. Plötsligt frågar matte husse: -Vilken stor katt? Eller är det är Lodjur?

Husse tittade ut genom köksfönstret, tvärvände ut i hallen och hämtade den nya kameran. Resultatet kan ni se nedan, det är både husse och mattes först livs levande lodjur i verkligheten, 40 meter från köksfönstret! Det var en ovanligt spännande kvällspromenad genom skogen iväll, promenaden var ovanligt kort :) Vi får se om låter Fixa gå spåret imorgon eller inte, just nu börjar gelén i benen ge med sig ;) Husse undrar t.ex. om lodjuret följt efter honom och hans blodspår, huah.

Vi har köpt en ny kamera, en Canon EOS 450. Vi har inte riktigt lärt oss den ännu och det blir ju inte lättare av att ha adrenalinet sprutande genom öronen därav kvalitén på bilderna.


Stryker sig mot gäststugan.




Påväg över gräsmattan.




Nu ska vi sova för att vara laddade inför spåret imorgon bitti :)

Ha det bra alla bloggläsare!

5 kommentarer:

Anonym sa...

OJ!! Vilken kisse!!!
Den hade jag inte velat möta i mörkret.. men spännande att se genom fönstret!!! :)
Ha en skön semester!

Anonym sa...

Wowww!
Vilket besök. Tur att ni var kvicka med kameran och satt innanför fönstret!!
Ha en fortsatt skön semester!

Anonym sa...

Det är vad jag kallar stor kisse!!
Det är helt underbart att se dem live :0)
Ha en skön semester!

Anonym sa...

Tjena Fixa
Nu har jag lyckats hitta ett ställe som jag kan skriva till dig på. Oboy, vilken stor "kisse". Jag tycker, att min Simba är stor.
Jag har aldrig sett något lodjur.
Hoppas att allt är bra med dig.
Jag mår bara bra nu, igen.
Nospussar från Rasmus

Anonym sa...

Ojojoj, vilken spänning! Jag tänkte precis som husse frågade sig : Har lon följt blodspåret? Förstår att adrenalinet flöt i ådrorna=)Så stor den är, kissemissen! Ha det så skönt i fjällen //Kram

Skicka en kommentar